Weer en MS

Er zijn van die dagen dat mijn benen net wat pijnlijker en vermoeider aanvoelen dan andere dagen. Allerlei weertypen lijken echt een grote invloed te hebben op mijn MS. Extreem warme dagen (in Nederland) zijn verschrikkelijk, waarschijnlijk omdat de hitte gepaard gaat met een hoge relatieve luchtvochtigheid. Ik vermoed dat hitte in zuid Europa geen enkel probleem zou opleveren (mits ik een hoed draag, want mijn hoofd kan weer niet tegen direct zonlicht). Maar een nog groter probleem lijkt een lage luchtdruk, en dan vooral de verandering van hoog naar laag. Ik heb geen idee waarom. Ik vermoed dat het komt omdat de lucht zwaarder is of omdat er minder zuurstof in de lucht zicht. Dat laatste lijkt een goede verklaring omdat hyperbare zuurstoftherapie ook steeds vaker wordt toegepast bij MS patiënten. De luchtdruk is nu stijgende, en dat voel ik in mijn benen. De afgelopen dagen waren niet best, maar gelukkig lopen de voorbereidingen voor mijn 5e Castle Picking Party op rolletjes. Het wordt de vijfde editie volgende week zondag en ik heb voor het eerst een Friestalige band geboekt. Marcel Smit (in Friesland vaak op pad met Gurbe Douwstra en Piter Wilkens) komt met zijn band de Hiele Hannel optreden nadat ik met Stringtime het concertprogramma heb geopend. Ik ben benieuwd hoe zijn Friestalige teksten vallen bij het niet Friese publiek. Ik vermoed dat mijn Duitse gasten het in ieder geval prachtig zullen vinden.barometer

Geef een reactie

